Elevmæglere

Elevmægler-patruljen består af 20 elever fra 5-6. årgang.

Det er dygtige elever med gode sociale færdigheder, der er specielt udvalgte til at hjælpe de yngre elever med konflikter i skolegården. Elever kan mægle i mindre konflikter mellem elever, der er jævnaldrende eller yngre end dem selv. Elevmægling kan bidrage til at skabe et mere tolerant, samarbejdende og ansvarligt miljø, hvor eleverne lærer selv at håndtere egne konflikter på en konstruktiv måde. Samtidig er elevmægling med til at udvikle elevernes sociale kompetencer. Elevmæglerne har en særlig t-shirt og kasket på, sådan at de kan genkendes af alle. Elevmæglerne kan have brug for voksenstøtte og hjælp til konflikthåndtering, hvilket de altid kan få hos deres kontaktpersoner. Elevmæglere bliver set som rollemodeller, og det giver dem mere ansvarsfølelse. Som elevmægler får man erfaring i at løse konflikter på en hensigtsmæssige måde, man får udviklet sine sociale kompetencer og man bliver bedre til at tage ansvar.